26.3.2011

חמצן לנשימה

האם מצאתם את עצמכם בסיטואציה הבאה: אתם יושבים עם חברים בשולחן. המארח מחליט לפתוח בקבוק יין וכולם מסכימים שזה רעיון טוב. הבקבוק נפתח, היין נמזג ואנשים מתחילים לטעום. פתאום מישהו מכריז: "היין עדיין סגור". אתם מסתכלים בתמיהה ולא יודעים איך להגיב להצהרה מוזרה זאת.


ובכן, יינות אדומים צריכים "לנשום". יינות אדומים אשר נפתחו באותו רגע עדיין נמצאים במצב שמכונה "סגור". המשמעות, של מצב זה, היא שישנם טעמים שעדיין לא מורגשים או שהתקבלו רק לאחר שהיין ינשום זמן מסוים. לכן נהוג לפתוח יינות זמן מסוים לפני הזמן בו התכוונתם להתחיל לשתות. ביינות פשוטים זמן זה בדרך כלל קצר ונע בין 15-20 דקות. יינות יקרים יותר דורשים יותר זמן, אפילו מספר שעות. אי אפשר לדעת בדיוק כמה זמן לפני כדאי לפתוח את הבקבוק, אם אתם לא בטוחים שווה לשאול מישהו שכן ידע להעריך. זמן נשימה זה יכול לעשות פלאים ליינות שאתם שותים ולשנות את טעמם בצורה משמעותית. יינות לבנים ויינות רוזה, בדרך כלל, אין צורך לפתוח מראש כך שאם יינות אלה אין לכם מה להתלבט.

עם זאת, תהליך החמצון, שמתחיל בנשימה והשתפרות של היין, הוא גם הסיבה שיין מתקלקל לאחר זמן מסוים. אם יצא לכן לשתות יין אדום שנפתח יום קודם בטח הרגשתם שהוא חמוץ יותר, זאת מפני שיין שמתקלקל הופך לחומץ, לא יקרה לכם כלום אם תשתו אותו אבל הוא לא יהיה טעים כל כך. לכן אם יש לכם נטייה לא לסיים את בקבוק היין מומלץ לקנות משאבת ואקום שבעזרתה תאריכו את תוחלת החיים של היין, בכמה? בערך עוד שלושה ארבעה ימים. יינות לבנים יחזיקו זמן ארוך יותר גם בלי שימוש במשאבת ואקום אך עדיין מומלץ להשתמש בה. היינות הלבנים יחזיקו אפילו שבוע לפעמים אפילו קצת יותר מזה.



שלכם,
רותם יבלונסקי
לשאלות והערות: MetorJ@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה